.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
احداث جاده میان گذر تالاب انزلی قطعی شد

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور از قطعی شدن احداث جاده میان گذر تالاب انزلی خبر داد.

به گزارش شمال نیوز به نقل از مهر ، دکتر دلاور نجفی با اعلام این خبر گفت: بعد از آنکه در کمیسیون زیر بنایی دولت در خصوص ساخته نشدن کنار گذر وزارت راه در تالاب انزلی به نتیجه نریسیدم موضوع به معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری سپرده شد تا بین اصرار وزارت راه و ترابری و مخالفت سازمان محیط زیست حکمیت کند که این حکمیت منجر به تایید طرح وزارت راه و ترابری برای احداث کریدور در تالاب انزلی شد.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست با اشاره به تایید مسیر مورد نظر وزارت راه از سوی صادق واعظی زاده معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری افزود: قرار شد 60 درصد طول این مسیر به صورت پل باشد، دهانه پلها گشاد و با فاصله ساخته شود، از عایقهای نوری و صوتی استاندارد استفاده شود که با اجرای این طرح تنها 40 درصد دغدغه های زیست محیطی ما برطرف می شود و 60 درصد مشکلات باقی می ماند.


با توجه به اینکه این جاده از میانه تالاب گذر می کند، خیلی از آسیب های پیش بینی شده در این تالاب مرتفع نمی شود.
دکتر دلاور نجفی
این مسئول محیط زیستی کشور با انتقاد از کافی نبودن استاندارسازی در احداث این کریدور در دل تالاب انزلی تاکید کرد: با توجه به اینکه این جاده از میانه تالاب گذر می کند، خیلی از آسیبهای پیش بینی شده در این تالاب مرتفع نمی شود و بسیاری از مشکلات در حین احداث این جاده جان تالاب انزلی را با خطر مواجه خواهد ساخت.

دکتر نجفی مبنای عمل دو سازمان طرف این ماجرا را نظر معاون رئیس جمهوری دانست و اضافه کرد: هنوز این دستور اجرایی نشده است و البته چگونگی این ساخت و ساز نیز نیاز به ارزیابی زیست محیطی دارد که در این زمینه تلاش می کنیم فشار لازم را وارد کنیم تا از فاجعه ای بزرگتر جلوگیری شود.

به نظر می رسد اصرار وزارت راه و ترابری برای احداث کنار گذر تالاب انزلی، مرگ این تالاب زیبا را نزدیک کند به نحوی که به عقیده کارشناسان، بیش از 500 هکتار از این تالاب با احداث این راه بلعیده می شود و این مسئله به مرور زمان باعث وصل شدن تالاب به بندر انزلی و در نهایت وادار شدن تالاب به خود زنی و نابودی کامل خواهد شد.

تالاب انزلی منطقه وسیعی با شرایط متفاوت زیست محیطی (تقریبأ 193 کیلو متر مربع) است که تشکیل شده است از گستره آب شیرین با بستری از نیزار- مناطق آبی کم عمق وچمنزارها یی که بصورت فصلی غرقاب می شوند. تالاب بستر و محل مناسبی برای تخمگذاری و پرورش ماهیان و زمستان گذرانی گروه کثیری از پرندگا ن مهاجر است که از مناطق سردسیر سیبری یا دیگر مناطق جها ن به این ناحیه مها جرت میکنند.

تالاب انزلی به وسیله یک مرز شنی(که شهر بندر انزلی با جمعیت 12000 نفر در آن واقع است) از دریای خزر جدا شده است، بیشتر نواحی شرقی تالاب و منطقه حفا ظت شده "سیا ه کشیم" به طور گسترده ای پوشیده از نیزار است و سمت غربی داری سطح باز آبی است.

این تالاب در خرداد ماه سا ل 1354 (ژوئن 1975) در سایت رامسر به ثبت رسید.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.061 seconds.